Az
expresszív feldolgozástól a geometrikus letisztultságig
Molnár
Zsolt munkáiról
Molnár Zsolt 2012-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem
képgrafika szakán a Feldolgozás alatt
című sorozatával, melynek központi témája az állatok nagyüzemi feldolgozása, az
egykor élő és mozgó testek, tömegek deprimált helyzetben való ábrázolása, az
élőlény tárggyá degradálásának folyamata. Ugyanúgy, mint a Mindennapi kenyerünk című dokumentumfilmben, mely egyébként inspiratív
is volt a diplomamunkára való felkészülés alatt. A jelentéstartalomhoz szervesen
hozzátartozik a technika, a munkamódszer és az, hogy grafikai dúcként a farost
szolgál. Hiszen a fának mint anyagnak a farosthoz vajmi kevés köze van. Az
egykor sarjadzó fát porrá zúzzák, majd szintetikus anyagokkal préselik az ember
számára megfelelő állagúra, eladható halmazállapotúra. Ezt az anyagot roncsolja
tovább Molnár Zsolt szikével, hogy a kellő faktúrát elérje, valamint hogy reprodukálja
azt a fajta mechanikus mozgássorozatot, amit egy tisztességes, nem EU-konform
disznóölésen láthatunk. De az üzemben ezeket a fázisokat az emberek helyett a
gépek végzik, kibírhatatlan lenne az iram, a bejövő hús kontinuitása, a
felfoghatatlan mennyiség, amit fel kell dolgozni; az emberi erőkifejtés mértéke
és időtartama pedig nem egyezik a gépekével.
Molnár Zsolt 2012-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem
képgrafika szakán a Feldolgozás alatt
című sorozatával, melynek központi témája az állatok nagyüzemi feldolgozása, az
egykor élő és mozgó testek, tömegek deprimált helyzetben való ábrázolása, az
élőlény tárggyá degradálásának folyamata. Ugyanúgy, mint a Mindennapi kenyerünk című dokumentumfilmben, mely egyébként inspiratív
is volt a diplomamunkára való felkészülés alatt. A jelentéstartalomhoz szervesen
hozzátartozik a technika, a munkamódszer és az, hogy grafikai dúcként a farost
szolgál. Hiszen a fának mint anyagnak a farosthoz vajmi kevés köze van. Az
egykor sarjadzó fát porrá zúzzák, majd szintetikus anyagokkal préselik az ember
számára megfelelő állagúra, eladható halmazállapotúra. Ezt az anyagot roncsolja
tovább Molnár Zsolt szikével, hogy a kellő faktúrát elérje, valamint hogy reprodukálja
azt a fajta mechanikus mozgássorozatot, amit egy tisztességes, nem EU-konform
disznóölésen láthatunk. De az üzemben ezeket a fázisokat az emberek helyett a
gépek végzik, kibírhatatlan lenne az iram, a bejövő hús kontinuitása, a
felfoghatatlan mennyiség, amit fel kell dolgozni; az emberi erőkifejtés mértéke
és időtartama pedig nem egyezik a gépekével.
Molnár Zsolt 2012-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem
képgrafika szakán a Feldolgozás alatt
című sorozatával, melynek központi témája az állatok nagyüzemi feldolgozása, az
egykor élő és mozgó testek, tömegek deprimált helyzetben való ábrázolása, az
élőlény tárggyá degradálásának folyamata. Ugyanúgy, mint a Mindennapi kenyerünk című dokumentumfilmben, mely egyébként inspiratív
is volt a diplomamunkára való felkészülés alatt. A jelentéstartalomhoz szervesen
hozzátartozik a technika, a munkamódszer és az, hogy grafikai dúcként a farost
szolgál. Hiszen a fának mint anyagnak a farosthoz vajmi kevés köze van. Az
egykor sarjadzó fát porrá zúzzák, majd szintetikus anyagokkal préselik az ember
számára megfelelő állagúra, eladható halmazállapotúra. Ezt az anyagot roncsolja
tovább Molnár Zsolt szikével, hogy a kellő faktúrát elérje, valamint hogy reprodukálja
azt a fajta mechanikus mozgássorozatot, amit egy tisztességes, nem EU-konform
disznóölésen láthatunk. De az üzemben ezeket a fázisokat az emberek helyett a
gépek végzik, kibírhatatlan lenne az iram, a bejövő hús kontinuitása, a
felfoghatatlan mennyiség, amit fel kell dolgozni; az emberi erőkifejtés mértéke
és időtartama pedig nem egyezik a gépekével.
A diplomasorozat része volt az Üzem.
A roncsolásos fametszet inverz nyomtatásának jól fakturált eredménye külön
munkaként is felfogható. Az ábrázolt matéria – a csempe és a fa – pedig
egyszerre utal a domesztikált és a vadon élő állatra, de itt már nincsen feldolgozott,
vagy feldolgozásra váró élőlény. Itt maga a helyszín látható: egy emblematikus
ház, amelynek letisztult formaiságában és szépségében mégis rejtőzik valami nyugtalanító.
Ennek a sorozatnak az előzményeként szolgál egy másik széria, a Termékek, amelynek tételei ugyanazzal az
eljárással, de más hordozón – matt műanyag fólián – jelennek meg, utalva ezzel
a hűtőházak karcos PVC szalagfüggönyeire, valamint a műanyag ipari és
mindennapos jelenlétére. A sorozat kegyetlen szépségű formavilága szembesít bennünket
a fogyasztói társadalom neutrális attitűdjével. Az állatok – és a velük
kapcsolatos érzelemi szálak – következetes kiiktatására, a vacsora fölötti
boldogító nem-tudásra.
A kollázs és az állatok formai stilizálása a Makói Grafikai
Művésztelepen készült Vadászfohász (2012)
sorozattal indult, amely alkotása során céltáblapapírokat bújtatott a formák
sziluettszerűen kivágott rétege mögé, tudatosan irányítva annak centrumát.
Mintha a vadász célkeresztjében látnánk a különböző állatokat vagy éppen a már
kész és preparált trófeákat, ereklyéket – mint a remélt eredményt –, valamint a
gyilkos eszközöket egyaránt. Végül azonban a célzóból is célpont válik.
Az Aréna és az Átírt szabályok sorozatokban a
céltáblapapírokat már nem egy, hanem több rétegben helyezi egymásra, így a
papír már nem mint célkereszt, hanem mint forma szerepel. A Vas és Veszprém
megye határánál fekvő Nemeskeresztúrról származó grafikus sokat merített
környezete vizuális és emocionális ingereiből, melyek akarva-akaratlanul is
jelen vannak művészetében. A bikaviadal – mely igen erős motívumként több
munkáján átível – egy madridi utazás személyes élménye, nem pusztán az
interneten való szörfölés során gyűjtött képanyag.
Kremsben, a Budapest Galéria rezidenciaprogramja alatt készített
műegyüttes, az Alaktan (2013 2014)
szintén a fent részletezett technikával készült, átívelve a következő sorozathoz,
valamint a geometrizáló, figurális elemeket teljesen kizáró munkákhoz. Ezek
egyike Számokba
fojtva (2014) cím alatt mezőgazdasági használati tárgyakat sorakoztat fel.
A narratív környezet nélküli formák lehetnének akármilyen tárgyak, mert első
látásra semmi nem utal az állatokkal vagy a mezőgazdasággal való kapcsolatukra.
Sematizált formák metsződnek bele a légüres térbe, de a figyelmes szem hamar
észreveszi, hogy a különböző rétegek egymásra csúsztatásával teret kapnak a hangsúlyos,
erős kontrasztú elemek. Ezeket a rétegeket a grafikus szintén céltáblapapírok átalakításával
hozta létre. Az eleve grafikai megjelenésű számok és vonalak – melyek
eredetileg szerves részei a céltáblának – segítik a térhatást, és mindamellett,
hogy esztétikusak, tartalommal is felruházzák azokat. Molnár Zsolt a
síkbeli formákat úgy használja, hogy a térbeliség illúzióját kelti, mintha
abban a hatalmas üres felületben annak a konkrét tárgynak valóban tere lenne.
Ahogy Baudrillard A művészet összeesküvése című tanulmányában írja, „az illúzió a titokhoz kapcsolódik, ahhoz,
hogy a dolgok nincsenek jelen saját magukban, visszahúzódnak önmagukból a
látszatukba”. A Számokba fojtott
grafikáin ezek a tárgyak új produktumokká válnak, nem maradnak dokumentatív
leképezései egy szarkacsapdának, szállítókalodának vagy szarvasmarhamérlegnek.
A sorozatból kiemelve az önitató könnyedén alakul akvadukttá, a köretető
koronává, a szarvasmarhamérleg pedig liftté, ami a levágandó állatot
kilátástalan helyzetéből végül mégis kiemeli. A különböző állatbefogókat nézve
elképzelni nem tudom, hogy mi hová kerül; az egész szerkezet olyan, mint egy
tétova időgép a semmi közepén, ami opcionálisan teleportál bárhová az üzemből.
Ugyanezek a tárgyak sok minden mássá transzformálódhatnának. De nem teszik. A
bika sem kerül ki élve az arénából, a szarvasmarha sem ússza meg a szeget. „A tárgy már nem a szubjektum funkciója –
egy kritikus tükör, amelyben a világ bizonytalansága és értelmetlensége
tükröződik –, hanem magának a világnak a tükre, a bennünket körülvevő tárgyi és
mesterséges világnak, amelyben a szubjektum hiánya és transzparenciája
tükröződik.”
A már említett, teljesen narrációmentes film, a Mindennapi kenyerünk (2005) nem csak tematikájában parallel Molnár
munkáival. A mindennemű környezet nélküli, üres térben ugyanúgy lógnak vagy
fekszenek az állati testek, mint a húsfeldolgozó ipar eszközei – itt már
vizuális narráció híján. A nézőn múlik, hogy csupán forma maradnak-e, vagy a
befogadó jelentéstartalmat is társít, esetleg konstruál hozzájuk.
A grafikusra nagy hatást gyakorló Greenaway A Zed & Two Noughts (1985) és Drowning by Numbers (1988) című filmjei abszurditásukban és
szürreális jeleneteikben első látásra nem mutatnak párhuzamot Molnár minimális
eszközeivel, akkurátusan kimunkált kollázsaival. Legfeljebb a filmszereplők
folyamatosan felmerülő misztikus és irreális számokhoz való vonzódásában és a
vizuális elemek kollázsszerű megjelenítésében találhatunk némi rokonságot. Az A Zed& Two Noughts látványa és
hangulata olyan, akár egy hatalmas díszlet formájában újragondolt Mark Dion-életmű.
A fent említett számokhoz való vonzódás egyfajta összekötő elem a sorozatok
között. A céltábla képi elemmé tétele a racionális világ finom integrálása a
művészetbe. A tárgyakon újra és újra felbukkanó szám-elemek a címmel is szoros
összefüggésben állnak, az állatok akkor sem voltak többek, mielőtt egy
vonalkóddal ellátott termékké váltak volna – ennek emlékei az üresen álló
etetők és itatók. Olyan, mintha ezek a magukra hagyott tárgyak, amelyek
alapvetően az emberi munkát könnyítik meg, egyben ki is zárnák az emberi
jelenlét szükségszerűségét, ezzel viszont tökéletesen érdektelenné téve a
szándékot és a célt.
A legújabb széria, a Szükségállapot
a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesületének éves kiállítására készült, amelyet
egy galéria helyett egy specifikus térben, egy budapesti autótömítő szaküzletben
rendeztek meg. A specifikus térbe szánt munkák szemlátomást ellentmondó
látványelemekből állnak. Molnár többek között a helyre reflektálva von be
tömítő elemeket, s elegyíti azokat további zavart keltő részletekkel. Olyan
konstrukciók ezek, melyek összefésülik a mobil és passzív tárgyakat, mint a guruló,
fék nélküli járókeret. Nem a tárgyak pontos ismerete vagy ismertetése a cél,
hanem olyan benyomás keltése, hogy ebben a tárgyban van valami, ami megingatja
a biztonságérzetet, mint először minden ismeretlen dolog egy átlagember konvencióit.
A kimaszkolt felületek egyértelműen grafikai hatást keltenek, de túlmutatnak a
szakirány lehetőségein. A türelmet és fokozott koncentrációt igénylő, pontos mérések
és szerkesztések beszédesek a grafikus művészetével kapcsolatban, hiszen érdekes
ellentétben állnak Molnár Zsolt impulzív személyiségével. Igaz, ez az
expresszivitás a munkamoráljába transzformálódik. „A szabály kikerülhetetlen, mert nem elgondolás, hanem a játékot
rendező forma.” Így lehetséges az, hogy a grafikus a megérlelt témáit
mindig következetesen és kitartóan végigviszi, körüljárva annak lehetőségeit,
mindeközben mégis megőrzi azok frissességét, legyen szó bármilyen sorozatról
vagy tematikáról.
Molnár Dóra Eszter
Hullani kell a virágnak
Kiss Viktória kiállításához
Hal Köz Galéria, Debrecen
2014. június 19.
Egyetemi éveink egy közös barát
által kapcsolódtak össze, s annak ellenére, hogy ismeretségünk nem vert
főgyökérzetet, mégis elmondható, hogy minden spontán találkozás az életben
annál természetesebb és kellemesebb.
Kiss Viktória festményei éppolyan
dinamikusak, színesek és sokrétűek, mint ő maga.
A látszólag –
élénkségükben – összeférhetetlen színek pezsdítő, nőisen finom harmóniát
alkotnak, mint egy rosé pezsgő egy forró nyári délutánon.
Az a tradicionális
művészi attitűd, ami már több mint egy évtizede szivárog át folyamatosan a
képeibe, talán az egyetemi évek alatt bontakozott ki teljesen, ha csak a képeinek
a fő témáit is tekintjük: önmagát és a barátokat, a velük közösen megélt
pillanatokat, illetve egy olyan élet meg nem élt pillanatait, melyekben Lédák, Ophéliák és bánatos menyecskék éneklik el bús bánatuk. A széki
népdalban, melynek egyik soráról kapta a címet a kiállítás (Hullani kell a virágnak) egy nő
asszonnyá válásáról, annak nehézségéről, az életbe való „szabadon bocsájtásról”
szól, amely igen aktuális problémákat vet fel egy frissen diplomázott
művésznek, aki egyben nő is. Ezek szubjektív töredékek, vizuálisan tárolt
leképezett adatok, akár egy átbeszélgetett és átmulatott éjszaka utáni
nüansznyi csend, mikor a szavakat már betapasztotta a hajnal és a bor.
Kiss Viktória a Zim-Zum
csoport oszlopos tagja, melyet a nagyhatású mester mondása alapján nevezett el
a kis csapat – a huszonegyedik századi vadak. Becsülendő, hogy nemcsak a
tradicionális festészet iránti tisztelet és annak divatmentes megtartása, hanem
a közöttük lévő személyes és szakmai összetartás kovácsolja össze őket.
Nagyon
érdekesnek tartom, hogy a frappáns című képek közül a személyes kedvenceim mind
cím nélküliek. Mindezek mellett kiemelendő a transzparens nő a halott récével
és a melegítőnadrágos Ophélia, aki a legnagyobb lehetőséget kapta meg Vikitől,
hogy sorsát megkerülve elválassza a haláltól: egy lila gumimatracot. Opheliát
ez a leheletfinom réteg választja el attól, hogy változtasson a történelmen,
Önöket és Titeket pedig az én szavaim választanak már csak el a kiállítás
megtekintésétől, így ezt a réteget elolvasztva a kiállítást megnyitom.
Molnár Dóra Eszter
Megszabott kéztől szabadon
Tárlat: Szabadkéz. Rajz a magyar képzőművészetben tegnap és ma, Modem, Debrecen
Vajon hány elvetélt gondolat kell egy jó mondathoz és hány vonal egy jó rajzhoz? Mennyi belefektetett energia és gyakorlat szükséges ahhoz, hogy egy jó munka szülessen? A tökéletes pillanatban húzott vonal csupán illúzió, vagy egy öncélú megállapítás?
Bak Imre: Portré, 1972
forrás: http://www.artpool.hu
Maurer Dóra: Rejtett Struktúrák, 1977
a szerző fotója
A Modem Szabadkéz című
tárlatának különlegessége, hogy a szó nem szorosan vett értelmében három
generációt fog át: a múltszázad elejének klasszikusait, kortárs alkotók
több évtizeddel ezelőtt készült munkáit és „kortársak kortárs” munkáit.
A legerősebb talán az utóbbi csoport, de ide tartoznak Bak Imre
felülmúlhatatlan alkotásai – Portré (1972), Tájkép (1973), Nap. Hegy (1973)
–, melyekben a konceptuális művészetet és a geometrikus absztrakciót
humorral ötvözi, így abszolút kapcsolatot teremt a nézővel, és
kimozdítja a képet az öncélú művészeti produktumok közül. A
minimalizmusa technikailag pedáns, kifogástalan a kivitelezése. Ilyen
Maurer Dóra Rejtett struktúrák című grafikája is szemet
gyönyörködtető rendjével, az aranymetszés és a Fibonacci-spirál
kimondatlan jelenlétével. A papír hajtott éle ugyanúgy része a játéknak,
mint a frottázsolt felület vagy a fapác (Cím nélkül, 1971). Ez
a fajta vizuális rendszer nem ment ki a divatból, ugyanazt a hatást
váltja ki ma is; függetleníti, aktualizálja önmagát.
A kivétel kivételei pedig Hámori Anett,
Szépvölgyi Ágnes és Nemes Csaba. Mindannyian internetről gyűjtött képek
után festenek vagy rajzolnak. Az utóbbi két művész egykori magánéleti és
szakmai kooperációjából származó Sonntagot nézve nem tudok
túllépni a – vélt technikai magabiztossággal – elrajzolt és a direkt
elrajzolt zavaros ellentmondásán. A sketchbookok világában bizony sok a
buktató. Szűcs Attila is a világhálóról merít ihletet, számos munkájában
dolgozza fel a plankinget, az egyre népszerűbb internetes mémet. A tárlaton az egyik lovas planking
festmény előtanulmányát láthatjuk, valamint egy nagyon finom
grafitrajzot egy kisfiúról, aki olyan építményt rak össze, melynek
derengő tükörképe ugyanúgy figurális, mint a mellette gyaníthatóan őt
figyelő embereké. A rajzos gesztusok, a konkrét és a nem konkrét közötti
rajzi játék – melyek inkább a szénrajzok esetében megszokottak –
bizonytalan hangulatot adnak a képnek. Hámori Anett egyre
véletlenszerűbb témákat dolgoz fel az interneten talált képekből, melyek
távoli népekkel vagy a legkevésbé sem távoli politikai rezsimmel
kapcsolatosak. Mindannyian hullámokat lovagolnak meg, legyen az
politikai-, közösségi-, de leginkább divat-.
Navratil Judit aranyos, színes, nagyméretű, kilenc képből álló (Tsepadub és Tsa, 2010) munkája egy szubjektív térkép Budapestről (a hasonló címet viselő[1]
tárlatra készült), azokról a helyekről, amelyekhez vagy emlék köti,
vagy amelyeket köztudatba beépült, szociális és politikai
asszociációkkal társít. Olyan apró elemek ezek, melyeket látva egy
Budapesten – művészeti körökben – huzamosabb időt eltöltő ember
bólogatva mosolyog. „Közteres közhelyek”, mint a Gellértben fürdőzők; a
Bankban drogozó nő; a kormos Képző lépcsőjén ülő diákok és az erkélyén
dohányzó tanárok, az egyetlen eredeti presszó, a Bambi; vagy a batikolt
Duna partján fekete Ecolin-ködbe burkolt Parlament, a tövében ürítő
Tereskovával. A város északi részét pedig csak a kosaras magasságúak
láthatják.
Chilf Mária piros, áttört, önmagába
leselkedő papír figurája szíve táján kicsiny folt fehérlik, amely – még –
nincs körberajzolva. Vajon védelem ez, mint a körbeseprés, csak itt
kusza vonal a biztosító háló? Vagy balsejtelem, és az önmagába harapó
rajzolót láthatjuk?
Szörényi Beatrix munkája (Addig imitáljuk a valódit, míg nem találunk jobbat, 2011)
leginkább a címe miatt érdekes, mely egészen más asszociációs
gondolatláncolatot indít be, mint maga a faktúra-tanulmány. A mű maga
hasonló a textilesek természet ihlette, végteleníthető elemekből álló
tanulmányaihoz. Keserü Károly munkái csak messzebbről nézve tűnnek
faktúráknak, közelről szigorú rendben sorakozó hommage-ok Malevicsnek, Rothkónak és Josef Albersnek címezve. Hasonlók még Kovács Attila Transzmutáció- és Szubsztrátum variálhatóság-sorozatai,
ahol a szellem, a tudomány dominál a rajz és az érzékek felett, maga a
mű mégis az érzékekre hat. Kis csorbát ejt az összképen a tus
pauszpapírra gyakorolt reakciója.
Somogyi Laura térbeli rajza (Paradox szökés,
2010) drótszálakból készült – háromszakaszos időzített fénysugarak
által láthatóvá váló – három mozgásban ábrázolt figura. A drót merevsége
ellenére lágy vonalak jellemzik, csakúgy, mint Szíj Kamilla munkáit. A
kemény vonalak finom összhangba kerülnek a terápiás eszközön, a papíron.
A bebiztosított neveknek csak egy része
szolgálja meg azt, amit az ember akarva-akaratlanul vár a munkájuktól.
Bukta Imre 1978-as munkája – a Bálák – nekem megszolgálta. Az
ismert agrár-téma, és rendezett vonalterápia és egy csöppnyi
számmisztika. A fákat sejtető vonalhálók közötti függőleges vonalak
száma, valamint a bálák és a kis négyzetek száma is osztható héttel;
csak úgy, mint Bukta felhőinek száma (Felhők, 2000). A tököket sepregetők („Sütőtök” közmunkaprogram,
2013) technikailag túlbonyolított megjelenése ettől merőben eltér. A
láthatósági mellény úgy lóg ki a természetből Bukta képén, mint
El-Hassan Róza és Tót Endre munkái a személyes rajz-felfogásomból.
Szabadok, talán túlságosan is. A L’Oréal jelmondata érvényesül a minőség
felett: „mert megérdemlem.” Már-már Gerber Pál egyes munkái láttán is
ez a szlogen járt az eszemben, de azokat a műveket megmenti a humor.
Nem a minőség, mindinkább a munka
kiválasztása miatt érzem azt, hogy Albert Ádám is azok csoportjába
tartozik, akiknek benne „kellett” lenniük a kiállítók névsorában. A már
jól ismert 17. századi holland Hoogstraten-féle „perspektíva-kabinet”
ihlette munkák egyike most éppen Debrecenben, Goethe szellemi intim
szférájába enged bepillantást (Never Take a Trip Alone – J. W. Goethe dolgozószobája, 2011). „Éhes szemnek ez az eledele.”[2]
Egy animáció és egy rézkarc egészíti ki a voyeur-installációt, amely
így minden oldalról körüljárja a témát hűvös, objektív szemmel – s majd „a publikum ízekre szedi nyomban.”[3]
Egy másik letisztult és távolságtartó munka Asztalos Zsolt installációs
párja, amely nagyon is közel hozza a rajzot, mégpedig egy-egy
mikroszkópon keresztül. A Két portré (2006) és a Bárány glóriával
(2006) az ábrázolásban nem rejt titkot, csak a tálalás módja az, ami
meglepetést okoz, szintén mosolyt csalva az arcunkra. A mikroszkópok
látványának merevségét a rajzok – méretükből adódó – pontatlan lazasága
ellensúlyozza és teszi intimebbé.
Végül egy hely- és hangulat specifikus
munka: Németh Róbert interaktív módon láttat egy Gruppo Tökmag féle
(majdnem) anamorfikus, UV-reagens „rajzot”. A tenyér formájú fém mintegy
sugallatra vonja magához a nézelődő kezeit – meglátjuk mi lesz.
Misztikus – minimál sci-fibe illő – zörejek kíséretében, pulzálva
jelenik meg a munka a hátunk mögötti falon, szívverésünk ritmusára. Az
érdeklődő természetűek előnyben, a bátortalanok vagy érdektelenek
számára pedig egy munkával kevesebb a Modem földszinti tárlatának bő
kínálatából.
A rajz hosszú időn keresztül mellőzött
médiumnak számított, mígnem a nyugati galériások gerjesztettek egy olyan
áramlatot, amely az autonóm – nem mellékesen jól eladható – munkák közé
emelte a grafikát. A Modem tárlatán a rajz nem mint „művészeti
melléktermék” szerepel, hanem mint sokszínű megjelenési formája egy
technikának és egyben műfajnak. A debreceni Modemnek erre a jelenségre
történő reflektálása követendő a magyarországi művészeti színtéren, ahol
újból a festészet vette át az uralmat. Ugyanakkor követendőnek kellene
lennie annak a nyugati szellemnek is, mely nem csak egy bizonyos
művészekből álló csoportot legitimál, hanem bővíti a művészeti szcéna
spektrumát.
Molnár Dóra Eszter
A Szabadkéz – Rajz a magyar képzőművészetben tegnap és ma című kiállítás június 29-ig látható a debreceni Modemben.
[1] Szubjektív Budapest Tér-Képek, OSA Archívum, 2010.október 20–december 2.
[2] részlet a Faustból.
[3] részlet a Faustból.
http://apokrifonline.wordpress.com/2014/04/01/megszabott-keztol-szabadon/
A reklámszatyor tejfehérjén
átszűrődött a neonfény
Az
expresszív feldolgozástól a geometrikus letisztultságig
Molnár
Zsolt munkáiról
Molnár Zsolt 2012-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem
képgrafika szakán a Feldolgozás alatt
című sorozatával, melynek központi témája az állatok nagyüzemi feldolgozása, az
egykor élő és mozgó testek, tömegek deprimált helyzetben való ábrázolása, az
élőlény tárggyá degradálásának folyamata. Ugyanúgy, mint a Mindennapi kenyerünk című dokumentumfilmben, mely egyébként inspiratív
is volt a diplomamunkára való felkészülés alatt. A jelentéstartalomhoz szervesen
hozzátartozik a technika, a munkamódszer és az, hogy grafikai dúcként a farost
szolgál. Hiszen a fának mint anyagnak a farosthoz vajmi kevés köze van. Az
egykor sarjadzó fát porrá zúzzák, majd szintetikus anyagokkal préselik az ember
számára megfelelő állagúra, eladható halmazállapotúra. Ezt az anyagot roncsolja
tovább Molnár Zsolt szikével, hogy a kellő faktúrát elérje, valamint hogy reprodukálja
azt a fajta mechanikus mozgássorozatot, amit egy tisztességes, nem EU-konform
disznóölésen láthatunk. De az üzemben ezeket a fázisokat az emberek helyett a
gépek végzik, kibírhatatlan lenne az iram, a bejövő hús kontinuitása, a
felfoghatatlan mennyiség, amit fel kell dolgozni; az emberi erőkifejtés mértéke
és időtartama pedig nem egyezik a gépekével.
Molnár Zsolt 2012-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem
képgrafika szakán a Feldolgozás alatt
című sorozatával, melynek központi témája az állatok nagyüzemi feldolgozása, az
egykor élő és mozgó testek, tömegek deprimált helyzetben való ábrázolása, az
élőlény tárggyá degradálásának folyamata. Ugyanúgy, mint a Mindennapi kenyerünk című dokumentumfilmben, mely egyébként inspiratív
is volt a diplomamunkára való felkészülés alatt. A jelentéstartalomhoz szervesen
hozzátartozik a technika, a munkamódszer és az, hogy grafikai dúcként a farost
szolgál. Hiszen a fának mint anyagnak a farosthoz vajmi kevés köze van. Az
egykor sarjadzó fát porrá zúzzák, majd szintetikus anyagokkal préselik az ember
számára megfelelő állagúra, eladható halmazállapotúra. Ezt az anyagot roncsolja
tovább Molnár Zsolt szikével, hogy a kellő faktúrát elérje, valamint hogy reprodukálja
azt a fajta mechanikus mozgássorozatot, amit egy tisztességes, nem EU-konform
disznóölésen láthatunk. De az üzemben ezeket a fázisokat az emberek helyett a
gépek végzik, kibírhatatlan lenne az iram, a bejövő hús kontinuitása, a
felfoghatatlan mennyiség, amit fel kell dolgozni; az emberi erőkifejtés mértéke
és időtartama pedig nem egyezik a gépekével.
Molnár Zsolt 2012-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem
képgrafika szakán a Feldolgozás alatt
című sorozatával, melynek központi témája az állatok nagyüzemi feldolgozása, az
egykor élő és mozgó testek, tömegek deprimált helyzetben való ábrázolása, az
élőlény tárggyá degradálásának folyamata. Ugyanúgy, mint a Mindennapi kenyerünk című dokumentumfilmben, mely egyébként inspiratív
is volt a diplomamunkára való felkészülés alatt. A jelentéstartalomhoz szervesen
hozzátartozik a technika, a munkamódszer és az, hogy grafikai dúcként a farost
szolgál. Hiszen a fának mint anyagnak a farosthoz vajmi kevés köze van. Az
egykor sarjadzó fát porrá zúzzák, majd szintetikus anyagokkal préselik az ember
számára megfelelő állagúra, eladható halmazállapotúra. Ezt az anyagot roncsolja
tovább Molnár Zsolt szikével, hogy a kellő faktúrát elérje, valamint hogy reprodukálja
azt a fajta mechanikus mozgássorozatot, amit egy tisztességes, nem EU-konform
disznóölésen láthatunk. De az üzemben ezeket a fázisokat az emberek helyett a
gépek végzik, kibírhatatlan lenne az iram, a bejövő hús kontinuitása, a
felfoghatatlan mennyiség, amit fel kell dolgozni; az emberi erőkifejtés mértéke
és időtartama pedig nem egyezik a gépekével.
A diplomasorozat része volt az Üzem.
A roncsolásos fametszet inverz nyomtatásának jól fakturált eredménye külön
munkaként is felfogható. Az ábrázolt matéria – a csempe és a fa – pedig
egyszerre utal a domesztikált és a vadon élő állatra, de itt már nincsen feldolgozott,
vagy feldolgozásra váró élőlény. Itt maga a helyszín látható: egy emblematikus
ház, amelynek letisztult formaiságában és szépségében mégis rejtőzik valami nyugtalanító.
Ennek a sorozatnak az előzményeként szolgál egy másik széria, a Termékek, amelynek tételei ugyanazzal az
eljárással, de más hordozón – matt műanyag fólián – jelennek meg, utalva ezzel
a hűtőházak karcos PVC szalagfüggönyeire, valamint a műanyag ipari és
mindennapos jelenlétére. A sorozat kegyetlen szépségű formavilága szembesít bennünket
a fogyasztói társadalom neutrális attitűdjével. Az állatok – és a velük
kapcsolatos érzelemi szálak – következetes kiiktatására, a vacsora fölötti
boldogító nem-tudásra.
A kollázs és az állatok formai stilizálása a Makói Grafikai
Művésztelepen készült Vadászfohász (2012)
sorozattal indult, amely alkotása során céltáblapapírokat bújtatott a formák
sziluettszerűen kivágott rétege mögé, tudatosan irányítva annak centrumát.
Mintha a vadász célkeresztjében látnánk a különböző állatokat vagy éppen a már
kész és preparált trófeákat, ereklyéket – mint a remélt eredményt –, valamint a
gyilkos eszközöket egyaránt. Végül azonban a célzóból is célpont válik.
Az Aréna és az Átírt szabályok sorozatokban a
céltáblapapírokat már nem egy, hanem több rétegben helyezi egymásra, így a
papír már nem mint célkereszt, hanem mint forma szerepel. A Vas és Veszprém
megye határánál fekvő Nemeskeresztúrról származó grafikus sokat merített
környezete vizuális és emocionális ingereiből, melyek akarva-akaratlanul is
jelen vannak művészetében. A bikaviadal – mely igen erős motívumként több
munkáján átível – egy madridi utazás személyes élménye, nem pusztán az
interneten való szörfölés során gyűjtött képanyag.
Kremsben, a Budapest Galéria rezidenciaprogramja alatt készített
műegyüttes, az Alaktan (2013 2014)
szintén a fent részletezett technikával készült, átívelve a következő sorozathoz,
valamint a geometrizáló, figurális elemeket teljesen kizáró munkákhoz. Ezek
egyike Számokba
fojtva (2014) cím alatt mezőgazdasági használati tárgyakat sorakoztat fel.
A narratív környezet nélküli formák lehetnének akármilyen tárgyak, mert első
látásra semmi nem utal az állatokkal vagy a mezőgazdasággal való kapcsolatukra.
Sematizált formák metsződnek bele a légüres térbe, de a figyelmes szem hamar
észreveszi, hogy a különböző rétegek egymásra csúsztatásával teret kapnak a hangsúlyos,
erős kontrasztú elemek. Ezeket a rétegeket a grafikus szintén céltáblapapírok átalakításával
hozta létre. Az eleve grafikai megjelenésű számok és vonalak – melyek
eredetileg szerves részei a céltáblának – segítik a térhatást, és mindamellett,
hogy esztétikusak, tartalommal is felruházzák azokat. Molnár Zsolt a
síkbeli formákat úgy használja, hogy a térbeliség illúzióját kelti, mintha
abban a hatalmas üres felületben annak a konkrét tárgynak valóban tere lenne.
Ahogy Baudrillard A művészet összeesküvése című tanulmányában írja, „az illúzió a titokhoz kapcsolódik, ahhoz,
hogy a dolgok nincsenek jelen saját magukban, visszahúzódnak önmagukból a
látszatukba”. A Számokba fojtott
grafikáin ezek a tárgyak új produktumokká válnak, nem maradnak dokumentatív
leképezései egy szarkacsapdának, szállítókalodának vagy szarvasmarhamérlegnek.
A sorozatból kiemelve az önitató könnyedén alakul akvadukttá, a köretető
koronává, a szarvasmarhamérleg pedig liftté, ami a levágandó állatot
kilátástalan helyzetéből végül mégis kiemeli. A különböző állatbefogókat nézve
elképzelni nem tudom, hogy mi hová kerül; az egész szerkezet olyan, mint egy
tétova időgép a semmi közepén, ami opcionálisan teleportál bárhová az üzemből.
Ugyanezek a tárgyak sok minden mássá transzformálódhatnának. De nem teszik. A
bika sem kerül ki élve az arénából, a szarvasmarha sem ússza meg a szeget. „A tárgy már nem a szubjektum funkciója –
egy kritikus tükör, amelyben a világ bizonytalansága és értelmetlensége
tükröződik –, hanem magának a világnak a tükre, a bennünket körülvevő tárgyi és
mesterséges világnak, amelyben a szubjektum hiánya és transzparenciája
tükröződik.”
A már említett, teljesen narrációmentes film, a Mindennapi kenyerünk (2005) nem csak tematikájában parallel Molnár
munkáival. A mindennemű környezet nélküli, üres térben ugyanúgy lógnak vagy
fekszenek az állati testek, mint a húsfeldolgozó ipar eszközei – itt már
vizuális narráció híján. A nézőn múlik, hogy csupán forma maradnak-e, vagy a
befogadó jelentéstartalmat is társít, esetleg konstruál hozzájuk.
A grafikusra nagy hatást gyakorló Greenaway A Zed & Two Noughts (1985) és Drowning by Numbers (1988) című filmjei abszurditásukban és
szürreális jeleneteikben első látásra nem mutatnak párhuzamot Molnár minimális
eszközeivel, akkurátusan kimunkált kollázsaival. Legfeljebb a filmszereplők
folyamatosan felmerülő misztikus és irreális számokhoz való vonzódásában és a
vizuális elemek kollázsszerű megjelenítésében találhatunk némi rokonságot. Az A Zed& Two Noughts látványa és
hangulata olyan, akár egy hatalmas díszlet formájában újragondolt Mark Dion-életmű.
A fent említett számokhoz való vonzódás egyfajta összekötő elem a sorozatok
között. A céltábla képi elemmé tétele a racionális világ finom integrálása a
művészetbe. A tárgyakon újra és újra felbukkanó szám-elemek a címmel is szoros
összefüggésben állnak, az állatok akkor sem voltak többek, mielőtt egy
vonalkóddal ellátott termékké váltak volna – ennek emlékei az üresen álló
etetők és itatók. Olyan, mintha ezek a magukra hagyott tárgyak, amelyek
alapvetően az emberi munkát könnyítik meg, egyben ki is zárnák az emberi
jelenlét szükségszerűségét, ezzel viszont tökéletesen érdektelenné téve a
szándékot és a célt.
A legújabb széria, a Szükségállapot
a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesületének éves kiállítására készült, amelyet
egy galéria helyett egy specifikus térben, egy budapesti autótömítő szaküzletben
rendeztek meg. A specifikus térbe szánt munkák szemlátomást ellentmondó
látványelemekből állnak. Molnár többek között a helyre reflektálva von be
tömítő elemeket, s elegyíti azokat további zavart keltő részletekkel. Olyan
konstrukciók ezek, melyek összefésülik a mobil és passzív tárgyakat, mint a guruló,
fék nélküli járókeret. Nem a tárgyak pontos ismerete vagy ismertetése a cél,
hanem olyan benyomás keltése, hogy ebben a tárgyban van valami, ami megingatja
a biztonságérzetet, mint először minden ismeretlen dolog egy átlagember konvencióit.
A kimaszkolt felületek egyértelműen grafikai hatást keltenek, de túlmutatnak a
szakirány lehetőségein. A türelmet és fokozott koncentrációt igénylő, pontos mérések
és szerkesztések beszédesek a grafikus művészetével kapcsolatban, hiszen érdekes
ellentétben állnak Molnár Zsolt impulzív személyiségével. Igaz, ez az
expresszivitás a munkamoráljába transzformálódik. „A szabály kikerülhetetlen, mert nem elgondolás, hanem a játékot
rendező forma.” Így lehetséges az, hogy a grafikus a megérlelt témáit
mindig következetesen és kitartóan végigviszi, körüljárva annak lehetőségeit,
mindeközben mégis megőrzi azok frissességét, legyen szó bármilyen sorozatról
vagy tematikáról.
Molnár Dóra Eszter
Hullani kell a virágnak
Kiss Viktória kiállításához
Hal Köz Galéria, Debrecen
2014. június 19.
Egyetemi éveink egy közös barát
által kapcsolódtak össze, s annak ellenére, hogy ismeretségünk nem vert
főgyökérzetet, mégis elmondható, hogy minden spontán találkozás az életben
annál természetesebb és kellemesebb.
Kiss Viktória festményei éppolyan
dinamikusak, színesek és sokrétűek, mint ő maga.
A látszólag –
élénkségükben – összeférhetetlen színek pezsdítő, nőisen finom harmóniát
alkotnak, mint egy rosé pezsgő egy forró nyári délutánon.
Az a tradicionális
művészi attitűd, ami már több mint egy évtizede szivárog át folyamatosan a
képeibe, talán az egyetemi évek alatt bontakozott ki teljesen, ha csak a képeinek
a fő témáit is tekintjük: önmagát és a barátokat, a velük közösen megélt
pillanatokat, illetve egy olyan élet meg nem élt pillanatait, melyekben Lédák, Ophéliák és bánatos menyecskék éneklik el bús bánatuk. A széki
népdalban, melynek egyik soráról kapta a címet a kiállítás (Hullani kell a virágnak) egy nő
asszonnyá válásáról, annak nehézségéről, az életbe való „szabadon bocsájtásról”
szól, amely igen aktuális problémákat vet fel egy frissen diplomázott
művésznek, aki egyben nő is. Ezek szubjektív töredékek, vizuálisan tárolt
leképezett adatok, akár egy átbeszélgetett és átmulatott éjszaka utáni
nüansznyi csend, mikor a szavakat már betapasztotta a hajnal és a bor.
Kiss Viktória a Zim-Zum
csoport oszlopos tagja, melyet a nagyhatású mester mondása alapján nevezett el
a kis csapat – a huszonegyedik századi vadak. Becsülendő, hogy nemcsak a
tradicionális festészet iránti tisztelet és annak divatmentes megtartása, hanem
a közöttük lévő személyes és szakmai összetartás kovácsolja össze őket.
Nagyon
érdekesnek tartom, hogy a frappáns című képek közül a személyes kedvenceim mind
cím nélküliek. Mindezek mellett kiemelendő a transzparens nő a halott récével
és a melegítőnadrágos Ophélia, aki a legnagyobb lehetőséget kapta meg Vikitől,
hogy sorsát megkerülve elválassza a haláltól: egy lila gumimatracot. Opheliát
ez a leheletfinom réteg választja el attól, hogy változtasson a történelmen,
Önöket és Titeket pedig az én szavaim választanak már csak el a kiállítás
megtekintésétől, így ezt a réteget elolvasztva a kiállítást megnyitom.
Az expresszív feldolgozástól a geometrikus letisztultságig
Molnár Zsolt munkáiról
Molnár Zsolt 2012-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem
képgrafika szakán a Feldolgozás alatt
című sorozatával, melynek központi témája az állatok nagyüzemi feldolgozása, az
egykor élő és mozgó testek, tömegek deprimált helyzetben való ábrázolása, az
élőlény tárggyá degradálásának folyamata. Ugyanúgy, mint a Mindennapi kenyerünk című dokumentumfilmben, mely egyébként inspiratív
is volt a diplomamunkára való felkészülés alatt. A jelentéstartalomhoz szervesen
hozzátartozik a technika, a munkamódszer és az, hogy grafikai dúcként a farost
szolgál. Hiszen a fának mint anyagnak a farosthoz vajmi kevés köze van. Az
egykor sarjadzó fát porrá zúzzák, majd szintetikus anyagokkal préselik az ember
számára megfelelő állagúra, eladható halmazállapotúra. Ezt az anyagot roncsolja
tovább Molnár Zsolt szikével, hogy a kellő faktúrát elérje, valamint hogy reprodukálja
azt a fajta mechanikus mozgássorozatot, amit egy tisztességes, nem EU-konform
disznóölésen láthatunk. De az üzemben ezeket a fázisokat az emberek helyett a
gépek végzik, kibírhatatlan lenne az iram, a bejövő hús kontinuitása, a
felfoghatatlan mennyiség, amit fel kell dolgozni; az emberi erőkifejtés mértéke
és időtartama pedig nem egyezik a gépekével.
Molnár Zsolt 2012-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem
képgrafika szakán a Feldolgozás alatt
című sorozatával, melynek központi témája az állatok nagyüzemi feldolgozása, az
egykor élő és mozgó testek, tömegek deprimált helyzetben való ábrázolása, az
élőlény tárggyá degradálásának folyamata. Ugyanúgy, mint a Mindennapi kenyerünk című dokumentumfilmben, mely egyébként inspiratív
is volt a diplomamunkára való felkészülés alatt. A jelentéstartalomhoz szervesen
hozzátartozik a technika, a munkamódszer és az, hogy grafikai dúcként a farost
szolgál. Hiszen a fának mint anyagnak a farosthoz vajmi kevés köze van. Az
egykor sarjadzó fát porrá zúzzák, majd szintetikus anyagokkal préselik az ember
számára megfelelő állagúra, eladható halmazállapotúra. Ezt az anyagot roncsolja
tovább Molnár Zsolt szikével, hogy a kellő faktúrát elérje, valamint hogy reprodukálja
azt a fajta mechanikus mozgássorozatot, amit egy tisztességes, nem EU-konform
disznóölésen láthatunk. De az üzemben ezeket a fázisokat az emberek helyett a
gépek végzik, kibírhatatlan lenne az iram, a bejövő hús kontinuitása, a
felfoghatatlan mennyiség, amit fel kell dolgozni; az emberi erőkifejtés mértéke
és időtartama pedig nem egyezik a gépekével.
Molnár Zsolt 2012-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem
képgrafika szakán a Feldolgozás alatt
című sorozatával, melynek központi témája az állatok nagyüzemi feldolgozása, az
egykor élő és mozgó testek, tömegek deprimált helyzetben való ábrázolása, az
élőlény tárggyá degradálásának folyamata. Ugyanúgy, mint a Mindennapi kenyerünk című dokumentumfilmben, mely egyébként inspiratív
is volt a diplomamunkára való felkészülés alatt. A jelentéstartalomhoz szervesen
hozzátartozik a technika, a munkamódszer és az, hogy grafikai dúcként a farost
szolgál. Hiszen a fának mint anyagnak a farosthoz vajmi kevés köze van. Az
egykor sarjadzó fát porrá zúzzák, majd szintetikus anyagokkal préselik az ember
számára megfelelő állagúra, eladható halmazállapotúra. Ezt az anyagot roncsolja
tovább Molnár Zsolt szikével, hogy a kellő faktúrát elérje, valamint hogy reprodukálja
azt a fajta mechanikus mozgássorozatot, amit egy tisztességes, nem EU-konform
disznóölésen láthatunk. De az üzemben ezeket a fázisokat az emberek helyett a
gépek végzik, kibírhatatlan lenne az iram, a bejövő hús kontinuitása, a
felfoghatatlan mennyiség, amit fel kell dolgozni; az emberi erőkifejtés mértéke
és időtartama pedig nem egyezik a gépekével.
Molnár Zsolt 2012-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem
képgrafika szakán a Feldolgozás alatt
című sorozatával, melynek központi témája az állatok nagyüzemi feldolgozása, az
egykor élő és mozgó testek, tömegek deprimált helyzetben való ábrázolása, az
élőlény tárggyá degradálásának folyamata. Ugyanúgy, mint a Mindennapi kenyerünk című dokumentumfilmben, mely egyébként inspiratív
is volt a diplomamunkára való felkészülés alatt. A jelentéstartalomhoz szervesen
hozzátartozik a technika, a munkamódszer és az, hogy grafikai dúcként a farost
szolgál. Hiszen a fának mint anyagnak a farosthoz vajmi kevés köze van. Az
egykor sarjadzó fát porrá zúzzák, majd szintetikus anyagokkal préselik az ember
számára megfelelő állagúra, eladható halmazállapotúra. Ezt az anyagot roncsolja
tovább Molnár Zsolt szikével, hogy a kellő faktúrát elérje, valamint hogy reprodukálja
azt a fajta mechanikus mozgássorozatot, amit egy tisztességes, nem EU-konform
disznóölésen láthatunk. De az üzemben ezeket a fázisokat az emberek helyett a
gépek végzik, kibírhatatlan lenne az iram, a bejövő hús kontinuitása, a
felfoghatatlan mennyiség, amit fel kell dolgozni; az emberi erőkifejtés mértéke
és időtartama pedig nem egyezik a gépekével.
A diplomasorozat része volt az Üzem.
A roncsolásos fametszet inverz nyomtatásának jól fakturált eredménye külön
munkaként is felfogható. Az ábrázolt matéria – a csempe és a fa – pedig
egyszerre utal a domesztikált és a vadon élő állatra, de itt már nincsen feldolgozott,
vagy feldolgozásra váró élőlény. Itt maga a helyszín látható: egy emblematikus
ház, amelynek letisztult formaiságában és szépségében mégis rejtőzik valami nyugtalanító.
Ennek a sorozatnak az előzményeként szolgál egy másik széria, a Termékek, amelynek tételei ugyanazzal az
eljárással, de más hordozón – matt műanyag fólián – jelennek meg, utalva ezzel
a hűtőházak karcos PVC szalagfüggönyeire, valamint a műanyag ipari és
mindennapos jelenlétére. A sorozat kegyetlen szépségű formavilága szembesít bennünket
a fogyasztói társadalom neutrális attitűdjével. Az állatok – és a velük
kapcsolatos érzelemi szálak – következetes kiiktatására, a vacsora fölötti
boldogító nem-tudásra.
A kollázs és az állatok formai stilizálása a Makói Grafikai
Művésztelepen készült Vadászfohász (2012)
sorozattal indult, amely alkotása során céltáblapapírokat bújtatott a formák
sziluettszerűen kivágott rétege mögé, tudatosan irányítva annak centrumát.
Mintha a vadász célkeresztjében látnánk a különböző állatokat vagy éppen a már
kész és preparált trófeákat, ereklyéket – mint a remélt eredményt –, valamint a
gyilkos eszközöket egyaránt. Végül azonban a célzóból is célpont válik.
Az Aréna és az Átírt szabályok sorozatokban a
céltáblapapírokat már nem egy, hanem több rétegben helyezi egymásra, így a
papír már nem mint célkereszt, hanem mint forma szerepel. A Vas és Veszprém
megye határánál fekvő Nemeskeresztúrról származó grafikus sokat merített
környezete vizuális és emocionális ingereiből, melyek akarva-akaratlanul is
jelen vannak művészetében. A bikaviadal – mely igen erős motívumként több
munkáján átível – egy madridi utazás személyes élménye, nem pusztán az
interneten való szörfölés során gyűjtött képanyag.
Kremsben, a Budapest Galéria rezidenciaprogramja alatt készített
műegyüttes, az Alaktan (2013 2014)
szintén a fent részletezett technikával készült, átívelve a következő sorozathoz,
valamint a geometrizáló, figurális elemeket teljesen kizáró munkákhoz. Ezek
egyike Számokba
fojtva (2014) cím alatt mezőgazdasági használati tárgyakat sorakoztat fel.
A narratív környezet nélküli formák lehetnének akármilyen tárgyak, mert első
látásra semmi nem utal az állatokkal vagy a mezőgazdasággal való kapcsolatukra.
Sematizált formák metsződnek bele a légüres térbe, de a figyelmes szem hamar
észreveszi, hogy a különböző rétegek egymásra csúsztatásával teret kapnak a hangsúlyos,
erős kontrasztú elemek. Ezeket a rétegeket a grafikus szintén céltáblapapírok átalakításával
hozta létre. Az eleve grafikai megjelenésű számok és vonalak – melyek
eredetileg szerves részei a céltáblának – segítik a térhatást, és mindamellett,
hogy esztétikusak, tartalommal is felruházzák azokat. Molnár Zsolt a
síkbeli formákat úgy használja, hogy a térbeliség illúzióját kelti, mintha
abban a hatalmas üres felületben annak a konkrét tárgynak valóban tere lenne.
Ahogy Baudrillard A művészet összeesküvése című tanulmányában írja, „az illúzió a titokhoz kapcsolódik, ahhoz,
hogy a dolgok nincsenek jelen saját magukban, visszahúzódnak önmagukból a
látszatukba”. A Számokba fojtott
grafikáin ezek a tárgyak új produktumokká válnak, nem maradnak dokumentatív
leképezései egy szarkacsapdának, szállítókalodának vagy szarvasmarhamérlegnek.
A sorozatból kiemelve az önitató könnyedén alakul akvadukttá, a köretető
koronává, a szarvasmarhamérleg pedig liftté, ami a levágandó állatot
kilátástalan helyzetéből végül mégis kiemeli. A különböző állatbefogókat nézve
elképzelni nem tudom, hogy mi hová kerül; az egész szerkezet olyan, mint egy
tétova időgép a semmi közepén, ami opcionálisan teleportál bárhová az üzemből.
Ugyanezek a tárgyak sok minden mássá transzformálódhatnának. De nem teszik. A
bika sem kerül ki élve az arénából, a szarvasmarha sem ússza meg a szeget. „A tárgy már nem a szubjektum funkciója –
egy kritikus tükör, amelyben a világ bizonytalansága és értelmetlensége
tükröződik –, hanem magának a világnak a tükre, a bennünket körülvevő tárgyi és
mesterséges világnak, amelyben a szubjektum hiánya és transzparenciája
tükröződik.”
A már említett, teljesen narrációmentes film, a Mindennapi kenyerünk (2005) nem csak tematikájában parallel Molnár
munkáival. A mindennemű környezet nélküli, üres térben ugyanúgy lógnak vagy
fekszenek az állati testek, mint a húsfeldolgozó ipar eszközei – itt már
vizuális narráció híján. A nézőn múlik, hogy csupán forma maradnak-e, vagy a
befogadó jelentéstartalmat is társít, esetleg konstruál hozzájuk.
A grafikusra nagy hatást gyakorló Greenaway A Zed & Two Noughts (1985) és Drowning by Numbers (1988) című filmjei abszurditásukban és
szürreális jeleneteikben első látásra nem mutatnak párhuzamot Molnár minimális
eszközeivel, akkurátusan kimunkált kollázsaival. Legfeljebb a filmszereplők
folyamatosan felmerülő misztikus és irreális számokhoz való vonzódásában és a
vizuális elemek kollázsszerű megjelenítésében találhatunk némi rokonságot. Az A Zed& Two Noughts látványa és
hangulata olyan, akár egy hatalmas díszlet formájában újragondolt Mark Dion-életmű.
A fent említett számokhoz való vonzódás egyfajta összekötő elem a sorozatok
között. A céltábla képi elemmé tétele a racionális világ finom integrálása a
művészetbe. A tárgyakon újra és újra felbukkanó szám-elemek a címmel is szoros
összefüggésben állnak, az állatok akkor sem voltak többek, mielőtt egy
vonalkóddal ellátott termékké váltak volna – ennek emlékei az üresen álló
etetők és itatók. Olyan, mintha ezek a magukra hagyott tárgyak, amelyek
alapvetően az emberi munkát könnyítik meg, egyben ki is zárnák az emberi
jelenlét szükségszerűségét, ezzel viszont tökéletesen érdektelenné téve a
szándékot és a célt.
A legújabb széria, a Szükségállapot
a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesületének éves kiállítására készült, amelyet
egy galéria helyett egy specifikus térben, egy budapesti autótömítő szaküzletben
rendeztek meg. A specifikus térbe szánt munkák szemlátomást ellentmondó
látványelemekből állnak. Molnár többek között a helyre reflektálva von be
tömítő elemeket, s elegyíti azokat további zavart keltő részletekkel. Olyan
konstrukciók ezek, melyek összefésülik a mobil és passzív tárgyakat, mint a guruló,
fék nélküli járókeret. Nem a tárgyak pontos ismerete vagy ismertetése a cél,
hanem olyan benyomás keltése, hogy ebben a tárgyban van valami, ami megingatja
a biztonságérzetet, mint először minden ismeretlen dolog egy átlagember konvencióit.
A kimaszkolt felületek egyértelműen grafikai hatást keltenek, de túlmutatnak a
szakirány lehetőségein. A türelmet és fokozott koncentrációt igénylő, pontos mérések
és szerkesztések beszédesek a grafikus művészetével kapcsolatban, hiszen érdekes
ellentétben állnak Molnár Zsolt impulzív személyiségével. Igaz, ez az
expresszivitás a munkamoráljába transzformálódik. „A szabály kikerülhetetlen, mert nem elgondolás, hanem a játékot
rendező forma.” Így lehetséges az, hogy a grafikus a megérlelt témáit
mindig következetesen és kitartóan végigviszi, körüljárva annak lehetőségeit,
mindeközben mégis megőrzi azok frissességét, legyen szó bármilyen sorozatról
vagy tematikáról.
Molnár Dóra Eszter
Hullani kell a virágnak
Kiss Viktória kiállításához
Hal Köz Galéria, Debrecen
2014. június 19.
Egyetemi éveink egy közös barát
által kapcsolódtak össze, s annak ellenére, hogy ismeretségünk nem vert
főgyökérzetet, mégis elmondható, hogy minden spontán találkozás az életben
annál természetesebb és kellemesebb.
Kiss Viktória festményei éppolyan dinamikusak, színesek és sokrétűek, mint ő maga.
A látszólag –
élénkségükben – összeférhetetlen színek pezsdítő, nőisen finom harmóniát
alkotnak, mint egy rosé pezsgő egy forró nyári délutánon.
Az a tradicionális
művészi attitűd, ami már több mint egy évtizede szivárog át folyamatosan a
képeibe, talán az egyetemi évek alatt bontakozott ki teljesen, ha csak a képeinek
a fő témáit is tekintjük: önmagát és a barátokat, a velük közösen megélt
pillanatokat, illetve egy olyan élet meg nem élt pillanatait, melyekben Lédák, Ophéliák és bánatos menyecskék éneklik el bús bánatuk. A széki
népdalban, melynek egyik soráról kapta a címet a kiállítás (Hullani kell a virágnak) egy nő
asszonnyá válásáról, annak nehézségéről, az életbe való „szabadon bocsájtásról”
szól, amely igen aktuális problémákat vet fel egy frissen diplomázott
művésznek, aki egyben nő is. Ezek szubjektív töredékek, vizuálisan tárolt
leképezett adatok, akár egy átbeszélgetett és átmulatott éjszaka utáni
nüansznyi csend, mikor a szavakat már betapasztotta a hajnal és a bor.
Kiss Viktória a Zim-Zum
csoport oszlopos tagja, melyet a nagyhatású mester mondása alapján nevezett el
a kis csapat – a huszonegyedik századi vadak. Becsülendő, hogy nemcsak a
tradicionális festészet iránti tisztelet és annak divatmentes megtartása, hanem
a közöttük lévő személyes és szakmai összetartás kovácsolja össze őket.
Nagyon
érdekesnek tartom, hogy a frappáns című képek közül a személyes kedvenceim mind
cím nélküliek. Mindezek mellett kiemelendő a transzparens nő a halott récével
és a melegítőnadrágos Ophélia, aki a legnagyobb lehetőséget kapta meg Vikitől,
hogy sorsát megkerülve elválassza a haláltól: egy lila gumimatracot. Opheliát
ez a leheletfinom réteg választja el attól, hogy változtasson a történelmen,
Önöket és Titeket pedig az én szavaim választanak már csak el a kiállítás
megtekintésétől, így ezt a réteget elolvasztva a kiállítást megnyitom.
Molnár Dóra Eszter
Megszabott kéztől szabadon
Tárlat: Szabadkéz. Rajz a magyar képzőművészetben tegnap és ma, Modem, Debrecen
Vajon hány elvetélt gondolat kell egy jó mondathoz és hány vonal egy jó rajzhoz? Mennyi belefektetett energia és gyakorlat szükséges ahhoz, hogy egy jó munka szülessen? A tökéletes pillanatban húzott vonal csupán illúzió, vagy egy öncélú megállapítás?
Bak Imre: Portré, 1972 forrás: http://www.artpool.hu |
Maurer Dóra: Rejtett Struktúrák, 1977 a szerző fotója |
A Modem Szabadkéz című tárlatának különlegessége, hogy a szó nem szorosan vett értelmében három generációt fog át: a múltszázad elejének klasszikusait, kortárs alkotók több évtizeddel ezelőtt készült munkáit és „kortársak kortárs” munkáit. A legerősebb talán az utóbbi csoport, de ide tartoznak Bak Imre felülmúlhatatlan alkotásai – Portré (1972), Tájkép (1973), Nap. Hegy (1973) –, melyekben a konceptuális művészetet és a geometrikus absztrakciót humorral ötvözi, így abszolút kapcsolatot teremt a nézővel, és kimozdítja a képet az öncélú művészeti produktumok közül. A minimalizmusa technikailag pedáns, kifogástalan a kivitelezése. Ilyen Maurer Dóra Rejtett struktúrák című grafikája is szemet gyönyörködtető rendjével, az aranymetszés és a Fibonacci-spirál kimondatlan jelenlétével. A papír hajtott éle ugyanúgy része a játéknak, mint a frottázsolt felület vagy a fapác (Cím nélkül, 1971). Ez a fajta vizuális rendszer nem ment ki a divatból, ugyanazt a hatást váltja ki ma is; függetleníti, aktualizálja önmagát.
A kivétel kivételei pedig Hámori Anett,
Szépvölgyi Ágnes és Nemes Csaba. Mindannyian internetről gyűjtött képek
után festenek vagy rajzolnak. Az utóbbi két művész egykori magánéleti és
szakmai kooperációjából származó Sonntagot nézve nem tudok
túllépni a – vélt technikai magabiztossággal – elrajzolt és a direkt
elrajzolt zavaros ellentmondásán. A sketchbookok világában bizony sok a
buktató. Szűcs Attila is a világhálóról merít ihletet, számos munkájában
dolgozza fel a plankinget, az egyre népszerűbb internetes mémet. A tárlaton az egyik lovas planking
festmény előtanulmányát láthatjuk, valamint egy nagyon finom
grafitrajzot egy kisfiúról, aki olyan építményt rak össze, melynek
derengő tükörképe ugyanúgy figurális, mint a mellette gyaníthatóan őt
figyelő embereké. A rajzos gesztusok, a konkrét és a nem konkrét közötti
rajzi játék – melyek inkább a szénrajzok esetében megszokottak –
bizonytalan hangulatot adnak a képnek. Hámori Anett egyre
véletlenszerűbb témákat dolgoz fel az interneten talált képekből, melyek
távoli népekkel vagy a legkevésbé sem távoli politikai rezsimmel
kapcsolatosak. Mindannyian hullámokat lovagolnak meg, legyen az
politikai-, közösségi-, de leginkább divat-.
Navratil Judit aranyos, színes, nagyméretű, kilenc képből álló (Tsepadub és Tsa, 2010) munkája egy szubjektív térkép Budapestről (a hasonló címet viselő[1]
tárlatra készült), azokról a helyekről, amelyekhez vagy emlék köti,
vagy amelyeket köztudatba beépült, szociális és politikai
asszociációkkal társít. Olyan apró elemek ezek, melyeket látva egy
Budapesten – művészeti körökben – huzamosabb időt eltöltő ember
bólogatva mosolyog. „Közteres közhelyek”, mint a Gellértben fürdőzők; a
Bankban drogozó nő; a kormos Képző lépcsőjén ülő diákok és az erkélyén
dohányzó tanárok, az egyetlen eredeti presszó, a Bambi; vagy a batikolt
Duna partján fekete Ecolin-ködbe burkolt Parlament, a tövében ürítő
Tereskovával. A város északi részét pedig csak a kosaras magasságúak
láthatják.
Chilf Mária piros, áttört, önmagába
leselkedő papír figurája szíve táján kicsiny folt fehérlik, amely – még –
nincs körberajzolva. Vajon védelem ez, mint a körbeseprés, csak itt
kusza vonal a biztosító háló? Vagy balsejtelem, és az önmagába harapó
rajzolót láthatjuk?
Szörényi Beatrix munkája (Addig imitáljuk a valódit, míg nem találunk jobbat, 2011)
leginkább a címe miatt érdekes, mely egészen más asszociációs
gondolatláncolatot indít be, mint maga a faktúra-tanulmány. A mű maga
hasonló a textilesek természet ihlette, végteleníthető elemekből álló
tanulmányaihoz. Keserü Károly munkái csak messzebbről nézve tűnnek
faktúráknak, közelről szigorú rendben sorakozó hommage-ok Malevicsnek, Rothkónak és Josef Albersnek címezve. Hasonlók még Kovács Attila Transzmutáció- és Szubsztrátum variálhatóság-sorozatai,
ahol a szellem, a tudomány dominál a rajz és az érzékek felett, maga a
mű mégis az érzékekre hat. Kis csorbát ejt az összképen a tus
pauszpapírra gyakorolt reakciója.
Somogyi Laura térbeli rajza (Paradox szökés,
2010) drótszálakból készült – háromszakaszos időzített fénysugarak
által láthatóvá váló – három mozgásban ábrázolt figura. A drót merevsége
ellenére lágy vonalak jellemzik, csakúgy, mint Szíj Kamilla munkáit. A
kemény vonalak finom összhangba kerülnek a terápiás eszközön, a papíron.
A bebiztosított neveknek csak egy része
szolgálja meg azt, amit az ember akarva-akaratlanul vár a munkájuktól.
Bukta Imre 1978-as munkája – a Bálák – nekem megszolgálta. Az
ismert agrár-téma, és rendezett vonalterápia és egy csöppnyi
számmisztika. A fákat sejtető vonalhálók közötti függőleges vonalak
száma, valamint a bálák és a kis négyzetek száma is osztható héttel;
csak úgy, mint Bukta felhőinek száma (Felhők, 2000). A tököket sepregetők („Sütőtök” közmunkaprogram,
2013) technikailag túlbonyolított megjelenése ettől merőben eltér. A
láthatósági mellény úgy lóg ki a természetből Bukta képén, mint
El-Hassan Róza és Tót Endre munkái a személyes rajz-felfogásomból.
Szabadok, talán túlságosan is. A L’Oréal jelmondata érvényesül a minőség
felett: „mert megérdemlem.” Már-már Gerber Pál egyes munkái láttán is
ez a szlogen járt az eszemben, de azokat a műveket megmenti a humor.
Nem a minőség, mindinkább a munka
kiválasztása miatt érzem azt, hogy Albert Ádám is azok csoportjába
tartozik, akiknek benne „kellett” lenniük a kiállítók névsorában. A már
jól ismert 17. századi holland Hoogstraten-féle „perspektíva-kabinet”
ihlette munkák egyike most éppen Debrecenben, Goethe szellemi intim
szférájába enged bepillantást (Never Take a Trip Alone – J. W. Goethe dolgozószobája, 2011). „Éhes szemnek ez az eledele.”[2]
Egy animáció és egy rézkarc egészíti ki a voyeur-installációt, amely
így minden oldalról körüljárja a témát hűvös, objektív szemmel – s majd „a publikum ízekre szedi nyomban.”[3]
Egy másik letisztult és távolságtartó munka Asztalos Zsolt installációs
párja, amely nagyon is közel hozza a rajzot, mégpedig egy-egy
mikroszkópon keresztül. A Két portré (2006) és a Bárány glóriával
(2006) az ábrázolásban nem rejt titkot, csak a tálalás módja az, ami
meglepetést okoz, szintén mosolyt csalva az arcunkra. A mikroszkópok
látványának merevségét a rajzok – méretükből adódó – pontatlan lazasága
ellensúlyozza és teszi intimebbé.
Végül egy hely- és hangulat specifikus
munka: Németh Róbert interaktív módon láttat egy Gruppo Tökmag féle
(majdnem) anamorfikus, UV-reagens „rajzot”. A tenyér formájú fém mintegy
sugallatra vonja magához a nézelődő kezeit – meglátjuk mi lesz.
Misztikus – minimál sci-fibe illő – zörejek kíséretében, pulzálva
jelenik meg a munka a hátunk mögötti falon, szívverésünk ritmusára. Az
érdeklődő természetűek előnyben, a bátortalanok vagy érdektelenek
számára pedig egy munkával kevesebb a Modem földszinti tárlatának bő
kínálatából.
A rajz hosszú időn keresztül mellőzött
médiumnak számított, mígnem a nyugati galériások gerjesztettek egy olyan
áramlatot, amely az autonóm – nem mellékesen jól eladható – munkák közé
emelte a grafikát. A Modem tárlatán a rajz nem mint „művészeti
melléktermék” szerepel, hanem mint sokszínű megjelenési formája egy
technikának és egyben műfajnak. A debreceni Modemnek erre a jelenségre
történő reflektálása követendő a magyarországi művészeti színtéren, ahol
újból a festészet vette át az uralmat. Ugyanakkor követendőnek kellene
lennie annak a nyugati szellemnek is, mely nem csak egy bizonyos
művészekből álló csoportot legitimál, hanem bővíti a művészeti szcéna
spektrumát.
Molnár Dóra Eszter
A Szabadkéz – Rajz a magyar képzőművészetben tegnap és ma című kiállítás június 29-ig látható a debreceni Modemben.
[1] Szubjektív Budapest Tér-Képek, OSA Archívum, 2010.október 20–december 2.
[2] részlet a Faustból.
[3] részlet a Faustból.
A reklámszatyor tejfehérjén
átszűrődött a neonfény
László János képzőművész
kiállításához
Egri Borozó, Debrecen
Egri Borozó, Debrecen
2013. október 25.
A
képek dobozokba kerültek át, „többé már
nem a valóság tükrei, hanem bevették magukat a valóság közepébe, és azt
hiperreálissá alakították. A kép már nem tudja elképzelni a valóságot, mert már
ő a valóság. A virtuális valóságban a dolgok olyanok, mintha felfalták volna a
saját tükrüket. A tükör felfalása után átlátszóvá váltak saját maguk számára,
nincsenek többé titkaik… itt már csak transzparencia van, és a dolgok, amelyek
teljesen jelenlévők önmaguk számára láthatóságukban, virtualitásukban,
könyörtelen másukban… már csak a képernyőre íródnak, a sok milliárd képernyőre,
amelyek horizontján eltűnt a valóság és tulajdonképpen a kép is.” László János egy megbízható rendszerként működik,
ami nem lesz vírusos, nem fagy le soha, de számos olyan kiegészítővel
rendelkezik, amellyel más gépek nem. Más emberek sem. Egy rendszer megoszt
ugyan, de csak a célszerűségig; nem nyújt többletet, nem reflektál, nem segít,
nincsenek érzései, merev tömbként mindennapjaink része, egy panel, de nem ad
hozzá, nem leszünk általa többek. Nem csak a személyisége ennek a tökéletes
ellenpontja, hanem a munkái is. Mindig egy kicsit hozzáad, kibővít, sosem elég
egy-egy kedves szóból, vonalból, foltból, mindig tovább akar építkezni.
Fölkel a nap
Egy
merev, materiális rendszer összecsapása egy szakrálissal – egy levegős,
feltétel nélküli világ, melyben a kagylószárnyú galambok is képesek repülni, a
műanyag szocialista munkásnő is megpihenhet egyszer, talán; leteheti végre a
vödröt, amelyet évtizedek óra tart a kezében. Mert bármi lehetséges.
„Lenne
tehát valami, ami ellensúlyozza a világ illúziójának elvesztését, ez pedig e
világ objektív iróniájának megjelenítése. (…)Az irónia mint a világ
dezillúziójának univerzális és spirituális formája.”
Káin
és Ábel története egy Kinder tojáson, Krisztus tesco kenyérré változtatása nem
csak egy akciós pillanat. A sokszor ellentmondásosnak tűnő eszközrendszereket
vonja össze ebbe a külön világba, ahol az újkori nippek találkoznak a régmúlt
anyagokkal, ahol a panel csak egy lágy pausz papír és a zeller pálmafa.
A
tömegtermelés világhírű emblémái (mint a Coca Cola) és a domesztikált
tömegtermelés eredményei (mint a gobelin, a fröccsentett műanyag növények és
állatok) egyaránt megjelennek László János munkáiban. A különböző használati tárgyak
– amelyekhez akarva-akaratlanul mindenki társít valamilyen személyes emléket, történetet
–, társadalmi cinkosságként villannak fel, mint egy közös kód. A hugi műanyag
hajráfja, az öcsike kisautója, a műanyag kristály, ami egyaránt lóghat nyakon, lámpán,
konyhában, vagy jóga órán. Egy alternatív élet-játék modelljei ezek a dobozok.
A Mennyei lakótelep c. munka részlete
„A
japánok minden ipari tárgyban istenséget sejtenek. Nálunk ez az isteni jelenlét
aprócska ironikus szikrává zsugorodott, mégis, szellemi forma még.”
2013. október 25.
Fölkel a nap |
A Mennyei lakótelep c. munka részlete |
Kólanyalóka
és zellerszál ide,
Jókora
Cora falatok pedig oda,
A Nap
fölkel,
és a
fogyasztói társadalom elleni ádáz küzdelemben,
János
dönt – egy harmonikus világ mellett,
–
Minden lény javára.
Molnár Dóra Eszter
(Felhasznált irodalom: Jean Baudrillard: A művészet összeesküvése)
– Biztos?
Tárlat: Csontó Lajos – Vicces sztori, MODEM, DebrecenA szokatlannak mondható prezentálás meghökkenéssel vegyes gyermeki örömmel töltheti el a látogatót, amikor belép a MODEM harmadik emeleti kiállítóterébe. Mintha csak egy időkapszulát találna egy Jeunet-filmben. Egy fekete dobozt kis apróságokkal, melyek amíg a tulajdonos számára megannyi történetet rejthetnek, egy illetéktelen kezében csupán értéktelen kacatok, de éppen ez a játékos deperszonalizáció különlegessé is teszi őket. A fekete falak teremtette hangulat zárt világa azt sugallja, hogy abban a talált dobozban vagyunk, amit valaki hátrahagyott a történeteivel, kincseivel, köztük a rajzaival, akár egy háromdimenziós sketchbookot.
A falakon látható fehér krétarajzok
momentumok: egy nyaralásról, egy építkezésről…; jól elkapott, skiccszerű
mozdulatok – egy vázlatkönyvhöz hűen. A vonalas rajzok lazák, de
pontosak, nem olyan masszívak és mesterkéltek, mint egy Soós Nóra-munka.
A kiállítás egészét átívelik, de nem csak a videókat kötik össze az
egységesen fekete falakra készített – többnyire figurális – fehér
krétarajzok, amelyek összefüggéstelenül kapcsolódnak a kiállított
művekhez, ezzel hangsúlyozva a kiállítás gyűjtő jellegét. Ezen felületek
közül a legérdekesebbet teljes egészében beteríti T. S. Eliot verse, J. Alfred Prufrock szerelmes éneke.
A hevesen áthúzott sorok közül csak ez a három rész maradt ép:
„Feleletet rá ne keressél / ideje / álmainkat józanul szemügyre venni”.
Ez számomra a kiállítás esszenciája. Bár egy dada vers talán találóbb
volna.
Hétköznapi képek, hétköznapi emberekről,
hétköznapi helyzetekben. Egyszerű, összefüggéstelen képkockák; egy olyan
művészfilm, ahol véletlenszerűen egymást követő snittek peregnek a
szemünk előtt, és legfeljebb benyomásunk lehet a képek láttán. Ezek az
impresszió jellegű emlékek azok, amik a rendszert alkotják a
rendszertelenségben. Elkapott mondatok, pillanatok, gesztusok. Cikázó
gondolatok alkotta kaleidoszkóp; egy angyal Berlin felett figyeli,
hallgatja, értelmezi a ki nem mondott gondolatokat, és lejegyzi a
legérdekesebb momentumokat egy noteszbe. Ez a kiállítás is egy ilyen
notesz, skiccekkel, kiragadott dialógusokkal, gyűjtött képanyaggal,
szövegekkel. Az egyes művek és a hozzájuk társított szövegek önmagukban
ugyanúgy zavart keltenek, mint a munkák összessége a kiállítás
egységében. Erre legjobb példa a Félreértettél…és a …de hát ez a dolgod műpár (2000).
Erősen negatív konnotációt eredményezhet, ha a néző nem balról jobbra
halad. A gyerekekről készült régi fotó párosul egy pikáns szerelmi dráma
szavaival: a kisfiú és a kislány az előrevetített, tipikus
párkapcsolati szerepekkel kénytelen azonosulni a képeken.
A kiállítási tér apszisában a címadó Himnuszt halljuk komótosan felmorajlani a víz alól, tompán, összhangban az uszodában tempózó karcsapásaival. A szöveg sem marad el, románul és magyarul villannak fel olyan szavak, mint ébredés, román, álom, teremtés, ellenség, Róma, Mátyás király, verőér, szabadság, szentség, dicsfény, rabszolgaság… Szabad asszociációk egy témára, amelyhez additív kód a magyar nyelv, illetve a magyarságtudat. Ezzel párhuzamban, a szemben lévő falon ott áll a fürdőköpenyes Csontó egy havas tájban, mint aki most teleportált az úszás után a szabadba, amely hófehér, akár a nemzeti hűség szimbolikus színe. A figura és a környezete nem magányt sugall, inkább objektívan néz szembe múlttal és jelennel (Reggeli a szabadban, 2010).
Egy másik (komoly)zenével társított videó a Szökés (2013), amelyben egy alak biciklin teker a sötétben a semmibe. Előtte Khaosz, alatta mókuskerék. A Napok és dolgok
(2013) videoloopjain feltűnik a tátogó haltól a neonpálmán át a
meggyalázott pénzig minden, ami zavart kelthet abban, aki összefüggést
akar találni a képek között. Talán nem narratív szempontból kell
megközelíteni a látványt, hanem mozgó emlék-tárhelyként. A loopolt
mozdulatok időtartama egy-egy sztenderdizált pillanat, „pontosan” annyi,
amennyit egy átlagjelenségnek szentelünk. A merevített momentumok a Caché (2013) harminc képén köszönnek még vissza, mint egy Balázs Béla Stúdiós film kockái.
A kiállítástól elszeparált videoinstalláció, a Még nem elég (2005) egy gömbre vetített négy csatornás videó, melynek emblematikus, kollázs-álom hangulata bizonytalanságban tart, mégis bizarr nyugalommal tölt el. Belépni egy sötét, zárt térbe, még ha csak egy kiállítás tere legyen is az, egyfajta bizalmat előfeltételez. Megbízom a sötétben és abban az élményben, ami rám vár, bármi legyen is az. Megpróbálom értelmezni a látottakat ott, ahol ki vagyok szolgáltatva a környezetnek, az impulzusnak, a gondolataimnak. Nincs más választás, mint kitartani és szembesülni.
A régebbi, „etalon” Csontó-művek, mint a Ne félj (2008) és a Lecke (2006) nincsenek interakcióban a többi kiállított munkával, szerencsés kivétel a Még nem elég és a Félreértettél, de hát ez a dolgod. A kiállításra látogatót a misztikus Két hold
(2013) című video fogadja – a látvány azonban paradox módon inkább egy
Holdra és egy Napra emlékeztet. Alattuk egy beszélgetés látszólag
véletlenszerű sorai olvashatók. A dialógus elsőre egy kávéházi
csevegésnek tűnik, majd egy röpke vallási vitának, s ki tudja, mennyire
áll ettől messze, valójában mennyire komoly. „Azért hallani róla
mindenféle vicces sztorit, ugye? / A hitem megvéd a téves ítéletektől. /
Biztos? / Biztos.”
Molnár Dóra Eszter
http://apokrifonline.wordpress.com/2013/04/16/biztos/
POSZT-, TRANSZ- ÉS MINDENFÉLE HUMÁN-GÉPEZETEK
Gaál József Phantasma – Transhuman Fetish című kiállításáról
A Godot Galériában megrendezett kiállítás középpontjában a „transitional human”, azaz a „transhuman” áll. Az FM-2030 álnevű futurista tesz róla először említést, mint egy idealisztikus lényről, aki a technikai eszközök felhasználásával fejleszti és határozza meg önmagát, hogy végül elhagyja emberi mivoltát. A transzhumán lény, a már isteni képességeivel távolodik el a betegségtől, a halandóságtól, a koloratúr érzelmektől, és mindentől, ami még emberi jellegzetességnek számít. A transzhumanizmus követendő trendje tehát a technikai fejlődés, a tudományos ismeretszerzés és a globális kommunikáció folyamatos fejlesztése, az életmeghosszabbító eljárások használata, a testátalakítás és a „végtelen” tájékozódás és önfejlesztés. Természetesen érzelmeink sem maradnak kontroll nélkül; boldogság-központunk átalakításával és gyógyszeres élénkítésével élvezhetjük a változatos, sokrétű, életre szóló konstans örömöt; az élménymaximum garantált. A felvázolt transzhumanista utópia a jelen társadalomban abszolút nyomon követhető, bár hosszú távon talán inkább disztópiába torkollik.
Gaál József kiállított munkáiban a transzhumán lény ellentmondásosan, két létállapot között lebeg szadomazochisztikus köpenyében. A groteszk, mégis humoros figurák drótok által szabott grimaszaival demonstrálják az egyediség létjogosultságát. Az önmagukat társadalmi bőr-szerelvények mögé szegecselt, küszködő lények adekvát módon tükrözik az aktuális (társadalmi) problémákat, és vetítik előre a disztópikus hangulatot, az implantátumok, a kétneműség és ivartalan szaporodás világát. Ezek a transzhumán maszkok szobrok és printek formájában jelennek meg egyetlen kiállítótérben, összefogó és összefüggő sorozatként. Az androgün szobrok domináns jelenlétét kiegészítő printek a belefestett gesztusokkal számomra disszonánsak; a print saját jogán is szerepelhetne. Az argentotípiát idéző nyugodt, ódon hangulatot megzavarja a férfias ecsetvonás, ugyanakkor az ábrázoltakon kívül ez köti össze a szobrok foltos, durva és erős minőségével, és támasztja alá azt az ellentétes, bizonytalanságot gerjesztő hangulatot, ami megfűszerezi az életet, és amit a transzhumán filozófia minden bizonnyal száműzne. A különböző védelmi hálókkal és koholt képességekkel felvértezett időtlen, kéz és láb nélküli harcosok egy olyan megméretésre várnak, melyben bebizonyíthatnák végre, hogy érdemesek a halhatatlanságra.
Molnár Dóra Eszter